highschooldream.blogg.se

Frågor

För ett tag sedan fick jag en del kommentarer med frågor angående att vara utbytsstudent, så jag tänkte göra ett flertal inlägg där jag besvarar dem. Om ni har några fler frågor, tveka inte att kommentera!

Fråga: Får man välja värdfamilj eller vilken stat man vill bo i under sitt utbytesår?
 
Vad jag vet, finns det ingen utbytesorganisation som låter dig som utbytesstudent välja vilken familj du vill bo i. Däremot vet jag att en del organisation tillåter att man fixar en egen värdfamilj, till exempel om man känner någon i landet man ska åka till, sålänge man inte är relaterad till värdfamiljen på något sätt. Hur som helst ser jag personligen ingen anledning till att man själv ska välja värdfamilj själv. För det första tror jag det kan bli väldigt svårt att göra ett sådant beslut och för det andra tror jag att man kan tendera att välja familj baserat på materiella saker och location snarare än sådant som gör att man kan passa in i en familj som gemensamma intressen och liknande. Dessutom känns det ganska bra att värdfamiljen väljer studenten istället för tvärt om eftersom det då känns som att det verkligen är en själv som de vill ha. 
 
Vad gäller stat erbjuder de flesta organisationer (iallafall de jag tittade på) en önsketjänst där man kan betala en extra summa för att få önska vilken stat man vill bo i. Jag gjorde det först, men valde att ta bort det mest eftersom jag visste att det blev neklare för min organisation att hitta en bra familj till mig om de kunde leta över hela USA, snarare än endast en stat. Dessutom var det inte ens säkert att jag skulle hamna i staten jag önskade, och det kändes onödigt att betala runt 10 000:- ifall att jag hamnade på en annan plats. 
 
Placering är en av de sakerna som jag tänkte mest på inför utbytesåret, speciellt innan jag visste vart jag skulle hamna. Jag ville veta vilken stat, vilken stad, vilken familj, vilken skola osv och jag försökte måla upp en bild av den "perfekta placeringen". Hur som helst insåg jag efter att tag att det förmodligen inte finns någon specifik sådan, och att jag, oavsett vart jag hamnar, kan få ett hur bra utbytesår som helst. Hamnar man i en bra och öppen familj och man vågar ta för sig samt njuta av de möjligheter som finns spelar det ingen större roll om man hamnar i Kalifornien eller Alaska. 
 
Kort sagt, man får rent generellt inte välja utbytesfamilj och man har ofta möjligheten att önska stat. Hur som helst är det inget jag skulle göra eftersom det most likely blir bra ändå. 
My american family and Mickey at Disney, couldn't dream for a better placement! 


Anonym

Hej

Svar: Hej hej :)
Mikaéla Svensson

2014-07-23 / 18:32:14

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback