highschooldream.blogg.se

Svar på frågor

Hej! 
Har lite frågor då jag funderar på att också åka som utbytesstudent. Vet du hur man kan på något sätt veta att man är "redo" ? Funderar på att åka efter tvåan men inte helt hundra på att jag är redo för allt vad ett utbytesår innebär, trots att det är något som verkar väldigt kul. Ska man bara känna det eller ska man ta steget iallfall? Har stor beslutsångst om jag ska åka nu eller om jag ska åka efter gymnasiet. 
När anmälde du dig? Och när tror du att du tycker att det är lämpligt att anmäla sig senast? 
Kram!
Åh vad roligt att du funderar över att åka på utbytesår! Min spontana tanke är att det är klart du ska åka, men jag ska försöka besvara din fråga! Jag förstår att det kan vara svårt att veta om man är redo eller inte eftersom det är en väldigt stor sak att vara hemifrån ett helt år och sköta allt vad det innebär. Ett utbytesår handlar väldigt mycket om ansvar och självinsikt så man måste verkligen vara beredd på det innan man ger sig iväg. Ärligt talat kan jag säga att jag personligen aldrig direkt tänkte efter över huruvida jag var redo eller inte eftersom jag helt enkelt inte visste hur året skulle bli och därmed aldrig skulle kunna veta om jag var redo för det. Min teori är dock att hade jag inte trott att jag skulle klara av ett utbytesår innerst inne, så hade jag aldrig tänkt tanken på att åka iväg från första början. Eftersom även du har tänkt tanken på att åka iväg och faktiskt funderar aktivt på att göra det så tror jag att även du är redo, även om jag inte känner dig. Och dessutom, vill du vara iväg på utbytesår tillräckligt mycket och jobber för att du ska klara av det så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle klara av det! Jag har verkligen jätteroligt här och det är så himla häftigt att uppleva allt som ett utbytesår erbjuder! Jag har redan utvecklats mycket och upplevt en massa nya saker även om jag bara har varit här i drygt en månad och jag har det verkligen jättebra, så har du chansen att åka iväg så tycker jag verkligen att du ska ta göra det! 
 
Vad gäller frågan om huruvida du ska åka nu eller efter gymnasiet beror nog lite på vad du vill ha ut av ditt år. Åker du efter gymnasiet kommer du ju uppenbarligen inte kunna uppleva high school, men du kommer ju fortfarande kunna uppleva kulturen i landet du åker till. High school visar dock en väldigt stor del av den amerikanska kulturen eftersom man får uppleva school spirit, prom, homecoming och allt annat som tonåringar i Sverige ofta förknippar med USA. Åker du på college efter gymnasiet lär det nog bli mycket mer fokus på studier än vad det blir om du åker under din gymnasietid. En av anledningarna till att jag bestämde mig för att bli utbytesstudent är att jag vill gå på college i USA efter studenten och att mina studier under utbytesåret kommer hjälpa mig när jag gör SAT samt ansöker till amerikanska skolor. Den fördelen hade jag ju inte fått om jag hade väntat till efter gymnasiet, men eftersom jag inte vet vad just du vill ha ut av ditt år är det svårt för mig att ge dig råd om den saken. Feel free to contact me vidare om du vill prata mer om det! 
 
Jag anmälde mig för intervjuer med olika organisation i slutet av augusti förra hösten, och sedan bestämde jag mig för att verkligen åka någon gång i September. Jag skulle väl säga att du borde anmäla dig så fort som möjligt eftersom det är galet mycket papper som ska fyllas i, sprutor som ska tas, visum som ska fixas osv och det kan vara skönt att känna att man har tid på sig och inte behöver stressa med det. Däremot vet jag att de sista som anmälde sig till STS gjorde det i februari/mars någonting, så dy har fortfarande tid att tänka över det hela. 
Hoppas du fick svar på sina frågor, och som sagt om du vill prata mer så kontakta mig igen! 
 
Hej!
Vad är det absolut konstigaste du har stött på i USA? :)

Deep fried chocolate cheesecake. 
 
Jag undrar hur du gör med mat på dagarna. Äter du i skolan och isåfall, köper du mat eller tar du med dig? Hur är skolmaten?

Jag har med mig lunch till skolan varje dag och den består vaniligtvis av en yoghurt, lite frukt samt någon typ utav kolhydrat tex en riskaka eller crackers. Man kan köpa mat i skolan och de har faktiskt ett relativt stor utbud med bland annat pizza, pommes, sallad, wraps, bars, yoghurt och olika typer av kex och chips, men det har inte blivit av att jag har köpt mat. Det är enklare att ta med sig! 
 
Gör du någon idrott kopplad till skolan, typ cheerleading eller liknande?
Kram!

För tillfället är jag inte involverad i någon sport med skolan, men jag lär gå med i någon snart! Jag kommer förmodligenantingen spela softball eller vara med i track and field men jag har inte riktigt bestämt mig ännu! Däremot har jag hittills gått med i en skolklubb, math club, och lär nog även gå med i medical club och science club. Jag kommer tävla i matte med math club, och det kommer bli superroligt, hihi. #naturare
 
Jag har för mig att jag har läst på din blogg att du har en underorganisation i USA vilken är en annan än STS. Hur funkar det och hur mycket kontakt har du med STS/din amerikanska organisation?
 
Det du säger är alldeles riktigt, jag har en annan organisation i USA än i Sverige. Det funkar som så att jag under min tid innan och efter utbytesåret har kontakt med STS medan jag under min tid i USA har kontakt med representanter från min amerikanska organisation CIEE. Det var även CIEE som letade värdfamilj till mig samt tog kontakt med mitt high school. En del kanske tycker att detta låter krångligt men det är verkligen ingenting som jag har behövt tänka på! Innan jag åkte såg STS till att CIEE hade alla mina dokument och liknande som de behöver så det var inga problem alls. 
Som sagt har jag i stort sett ingen kontakt med STS under min tid i USA, förutom att de kommer skicka mina flygbiljetter för resan hem (Detta känns så himla avlägset, jag kan knappt tänka tanken på att åka hem). De har även ett journummer som jag kan ringa när jag vill om det skulle vara en riktig nödsituation. Vad gäller CIEE har jag måntlig kontakt med en local coordinator och jag har även en support coordinator som jag kan kontakt om det behövs. 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback