highschooldream.blogg.se

Fråga

Jag fick nedanstående fråga bland kommentarerna för ett tag sedan och jag täkte svara på den i det här inlägget. 
 
"heej kompis! <3 har en liten fråga till dig och den går så här: 
• hur tycker du att maten i usa är? är det lätt att hitta saker som är hyfsat "svenska" eller är det mest att testa nytt hela tiden? Är det svårt att äta saker som är "nyttiga"?"
 
Personligen tycker jag att det är svårt att ge ett konkret svar på vad jag tycker om maten i USA och anledningen till det är att matutbudet är väldigt varierat. Det finns hur många olika restauranger som helst, alla med olika maträtter från världens olika hörn, och det finns även en hel del internationella matbutiker där man kan hitta utländska, importerade matvaror. Sen finns det visserligen en del typiska drag vad gäller mat här som jag har  märkt. En av dem är att man deffinierar mat lite annorlunda. Till exempel är det vanligt att äta olika typer av chips till lunch/dinner, ingen skulle någonsin få för sig att äta en vanlig toast till frukost, många anser bakverk från bakmixer (ni vet när man köper ett paket med mjölmix i affären och sedan endast tillsätter ägg eller mjölk för att gra smeten) vara hemmabakade och man har ost på väldigt mycket. Det är inte heller ovanligt att människor i skolan tar med sig kakor/kex/chokladbitar att äta till lunch. En annan sak som är vanligare här än hemma är att man äter mycket mer på restauranger alternativt köper hemtmat Hittills gillar jag maten här och den mesta av maten jag har provat hittills har varit god eller helt okej, men jag har haft turen att få smaka relativt nyttiga och fräscha maträtter. Som sagt är matutbudet här supervarierat och hade jag till exempel bara ätit sådant som svenskar vanligtvis anser typiskt amerikanska (McDonald's, Burger King, Pizza Hut osv) hade jag förmodligen inte sagt att jag gillade maten här eftersom jag inte är särskilt förtjust i den typen av mat. 
 
Vad gäller svensk mat kan jag inte påstå att det är jättelätt att hitta, även om ett flertal olika affärer säljer "skandinaviska" varor. Det som anses skandinaviskt är dock sådant som fiskbullar, lingonsylt och jordgubbskräm från halvfabrikat vilket jag klarar mig rätt bra utan, haha. Något som är väldigt lätt att hitta, vilket förvånar mig lite, är knäckebröd från Wasa. Jag har sett det i många olika i affärer, både små och stora, sedan jag kom hit. Jag personligen har mest provat nya saker sedan jag kom hit eftersom jag vill uppleva nya saker och prova nya maträtter. Jag försöker prova det mesta 1 eller 2 gånger innan jag bestämmer mig för om jag gillar det eller inte, och även om ni som känner mig väl kanska blir chockade över det här tycker jag faktiskt att det är spännande att prova nya saker hela tiden. Sen gillar jag såklart inte allt, men då har jag iallafall testat! Jag har helt klart ändrat mina matvanor en del sedan jag kom hit men jag antar att det är en del av anpassningen till den amerikanska kulturen. Jag äter fortfarande mycket frukt och grönsaker och försöker äta nyttigt i allmänhet, men det händer att jag äter sötsaker oftare här än i Sverige vilket mest beror på att jag vill prova nya saker. Även om det inte är supernyttigt unnar jag mig det ändå eftersom jag inte är här särskilt länge. Dessutom är det inga stora mängder och sålänge jag inte mår dåligt ser jag inget problem med det. 
 
Hoppas du är nöjd med svaret! Det blev rätt långt, but you know me... Hehe. 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback