highschooldream.blogg.se

Önskeinlägg - Största skillnaderna mellan svenska och amerikanska skolan

Det finns en hel del skillnader mellan den amerikanska och den svenska skolan, och ju mer tiden går, desto fler skillnader märker jag av. I början tyckte jag faktiskt inte att det var jättestor skilland men de blir tydligare och tydligare. 
 
En av de största skillnaderna är att man har samma schema varje dag med samma tider och samma klasser. Det har både för och nackdelar såklart. Man hinner med mycket mer i varje ämne än om man bara har två-tre lektioner i veckan men det kan bli lite jobbigt om det är någon specifik klass som man inte tycker om. Jag personligen gillar de klasserna jag tar nu så jag ser det inte som något problem, men man får se till att ta klasser som man är intresserad av. En till skillnad vad gäller schemat är att man endast har 5minuter mellan varje klass och att man under den tiden skall ta sig från ett klassrum till nästa. Det kan vara lite stressigt ibland men man vänjer sig efter ett tag. Dock är det inte alltid lätt att ta sig igenom skolan när alla 2000 elever på skolan försöker göra det samma samtidigt. 
 
En annan skillnad är att man får läxor i (i stort sett) varje ämne varje dag som är till dagen efter. Lärarna kollar dessutom så att man har gjort sina läxor och ger poäng efter hur stor del av läxan som är gjord. Dessa poäng påverkar sedan betyget direkt då betyget beror på hur stor procentuell del av alla möjliga poäng man har fått under kursen. Det är även ännu en skillnad; betygen funkar inte alls likadant här som i Sverige. Betygen bestäms alltså efter poäng som man kan få från läxor, prov, quiz, inlämningar och deltagande i lektionerna. Dessutom får man betyg fyra gånger om året då läsåret är indelat i fyra märkningsperioder. 
 
Ännu en skillnad, som jag har skrivit en del om, är all school spirit som finns här. Elever och lärare stöttar och hejar skolans atleter och de olika lagen hyllas varje gång de har gjort något bra via announcements under första lektionen på dagen. Vi har spirit weeks, pep rallys, kläder med skolan färger och logga och folk hjälper till om till exempel en klubb eller ett lag har en fundraiser eller liknande. Jag gillar detta och det är en av de saker som jag tycker Sveriges skolor saknar! Anledningen till att det inte finns så mycket är förmodligen att vi inte har idrotter i skolan på samma sätt i Sverige som här vilket jag tycker är synd. 
 
Exempel på andra skillnader är att maten inte är gratis, att det är vakter i skolan varje dag, att man måste ha ett hall pass om man behöver gå ut i korridorerna under lektionstid och att allt är mycket mer strikt i allmänhet. Lärarna tilltalas med Mr, Mrs eller Miss och det är en tydlig gräns mellan elever och lärare. Jag antar att denna gräns förekommer i Sverige med men då jag kommer från en väldigt liten skola där man kommer väldigt nära sina lärare är det en ganska stor omställning. 
 
Rent generellt tycker jag väldigt mycket om skolan här även om den är lite mer styrd än vad den är i Sverige. Även om det kan verka lite jobbigt med läxor varje dag är det ingen big deal då de ofta är ganska lätta och det finns, som jag ser det, många fler för- än nackdelar. School spiriten är såklart en sak som gör skolan rolig och to be honest så tror jag att det faktum att jag inte behöver stressa så mycket med skolan och betygen här gör hela skolupplevelsen både roligare och enklare. 
 
Om jag skulle skriva om alla skillnader skulle det bli ett vääääldigt långt inlägg men jag tror jag har tagit upp de största skillnaderna. Som jag ser det finns det både fördelar och nackdelar med båda skolsystemen och jag gillar olika delar av båda. Oavsett trivs jag hur bra som helst här och det är hfätigt att få uppleva något som man tidigare endast har sett på film! 
 
Två bilder från första dagen i skolan
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback