highschooldream.blogg.se

Sports in America

Vintersäsongen för skolans olika sporter har börjat nu, så jag tänkte berätta lite om hur det funkar här. Som de flesta av er förmodligen vet har i stort sett alla skolor här sporter kopplade till skolan så om man tex spelar fotboll så gör man det i ett lag tillsammans med andra från samma skola som man går på och sedan tävlar man mot andra skolor. Skolåret är indelat i tre perioder och varje period har sina egna sporter. Exempel på höstsporter är football, cross country (löpning), golf och tennis. Under vintern är det wrestling, bowling, simning/dykning, gymnastik och basket som gäller och sedan under våren är det track and field (friidrott), lacrosse, baseball och softball. Sedan har skolan även cheerleading vilket håller på året runt. 
 
När man tävlar tävlar man som sagt mot lag från skolor i samma county och sedan andra skolor i samma stat om man är väldigt bra. Det är vanligt att skolor har typ en huvudrival; en skola som man tävlar lite extra emot. Matcherna mot skolans rival är lite större och mer uppmärksammad än andra matcher. Till exempel i höstas när vi spelade football mot vår rival, Hoover High, hade vi spirit week hela veckan innan för att tagga för matchen. Skolan sålde även t-shirts med trycket "Beat Hoover" och vi hade pep rally under fredagen. 
 
När man gör en sport här har man vanligtvis träning varje dag efter skolan och sedan en tävling/match i veckan. En del sporter har även conditioning under säsongerna som de inte är aktiva. Till exempel har jag varit med på en del träningar med softball-laget denna höstan när de har haft conditioning(träning inför våren. Detta är dock något som jag har bestämt mig för att inte fortsätta med av olika skäl. Jag har tänkt över lite olika sporter och har nu bestämt mig. I vinter kommer jag göra gymnastik och sedan i vår kommer jag förmodligen vara med i track and field. Gymnastiken är lite annorlunda från de andra sporterna dock. Den räknas med som en klubb än en sport så jag tränar med både andra från gymnastiklaget och andra människor på en gymnastikcenter i närheten (men som inte är sammakopplat med skolan) en gång i veckan för tillfället. Om några veckor kommer vi börja ha träningar med bara laget också, så vi kommer då ha två träningar i veckan plus att vi kommer få ett schema över styrketräning, konditionsträning och stretching. Tävlingarna med gymnastiken börjar inte förrän i januari, men jag tycker det är ganska bra eftersom jag inte har hållt på men gymnastik på väldigt länge och behöver tid att relearn allt, haha. De andra som är med i laget är roliga och vi hade vår första träning igår. Det var jättekul och jag hade glömt hur mycket jag gillar gymnastik. Idag är jag väldigt sore dock så det var inte lätt att dansa i tre timmar under förmiddagen, men det gick! 
 
Att vara med i sporter här är väldigt bra för gemenskap och för att skaffa vänner. Man får gemenskap med de i laget eftersom man spenderar relativt mycket tid med dem, har något gemensamt och dessutom ofta har diverse klädesplagg med lagnamnet/sporten inbroderat/tryckt på dem. Det ska verkligen bli jättekul med gymnastiken och friidrotten kommer förmodligen också bli rolig! Jag önskar att skolorna i Sverige hade ett liknande system med sporter som amerikanska skolor!
 
Random bilder från footballsäsongen! GO BEARS! 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback