highschooldream.blogg.se

Arizona

För ett par veckor sedan var som sagt jag och min Amerikanska familj i Arizona, vilket är en stat i sydvästra USA. Vi spenderade ungefär en vecka där och besökte Phoenix, Tucson, the Grand Canyon och Sedona. Det var himla häftigt att uppleva, dels eftersom det var så himla annorlunda från Ohio och dels för att Grand Canyon är en sådan plats som man "ska" se någon gång under livet haha. Naturen var annorlunda med mestadels öken och berg och de flesta platserna vi besökte var verkligen jättefina! Under resan besökte vi även olika marknader med Native American Art, muséum och annat häftigt. 
 
På denna bilden var något som kallades "Biosphere2". Det är en stor anläggning vari man har simulerat olika typer av natur/klimat för att kunna undersöka hur olika faktorer (temperaturändringar, utsläpp osv) påverkar jordens olika ekosystem. De har även använt det för att undersöka hur naturen fungerar och forskare har varit instängda och bott i anläggningen under ett flertal 2 års-perioder (under dem perioderna var anläggningen låst för almänheten) för att utföra olika forskningsuppdrag. Vi gick på en rundvandring därinne, och vi fick höra mycket om hur det fungerar och liknande. Himla intressant och häftigt!
Här är en liten del av regnskogen inuti anläggningen! 
Senare samma dag åkte vi även till ett ökenmuséum, fast det var mer som en rundvandring utomhus. De hade en "kaktusträdgård" och man kunde se olika djur som är typiska i Ariozonas öken, till exempel cayote och bergslejon. På bilden ovan är det ett bergslejon som vi såg! Den är i mitten av bilden, i en av bergets ingröpningar! 
De hade även en sorts varg som man kunde titta på.
Här är en bild från andra kvällen i Arizona. Hotellet vi bodde på var väldigt fint och på baksidan hade de en uteplats med pool, bar och "fire tables" (bord med eldar i mitten). Vi satt runt en av eldarna innan middagen, hur mysigt som helst! Efter detta åt vi dessutom en himla god middag på en south western restaurang. Helt klart en av de bästa kvällarna under resan! 
Soluppgången från vårt hotelrum efter andra natten av resan! Hotelet var beläget på en bergsvägg strax utanför en mindre stad (tror att det var Tucson, men jag är inte säker) och naturen runt omkring var himla fin! 
Tuscon var som sagt en av städerna vi åkte till under resan. En av dagarna gick vi runt i olika delar av Tuscon och tittade i olika butiker med native American art och crafts vilket var himla häfigt! Jag köpte bland annat en autentisk drömfångare. 
Efter Tuscon åkte vi till ett område som hette Sedona. I Sedona fanns det väldigt mycket berg och hajkingleder. Vi hajkade en del och vi åkte även på en "Pink Jeep Tour". Det var en offroad-tur genom bergen i Sedona vilket var både roligt och läskigt! Bilden ovan är från en av ställena som vi stannade på under turen! 
Jag och min fina Amerikanska familj! 
Det var i en sådan här jeep som vi åkte runt i bergen. Fin huh?
En av 1000 blider (bokstavligt talat) på bergen i Arizona. Tog ett flertal blider både i Sedona och i Grand Cayon, det var verkligen  hur fint som helst!
En bild från en av utsiktsplatserna i Grand Canyon National Park!
Avslutar inlägget med ännu en bild från Grand Canyon! 
 
Jag hade verkligen väldigt roligt i Arizona och det var som sagt väldigt häftigt att uppleva då det var himla annorlunda från allt jag har upplevt tidigare. Naturen, maten, kulturen, klimatet! Det var verkligen himla vackert och jag är så tacksam för att jag har fått uppleva det! 
 
 
 
 


Anonym

Tycker du att ämnena har blivit svårare nu när du pluggar på engelska jämfört med innan när du pluggade på svenska? Jag går i nian nu och funderar på att läsa IB i höst men jag tvekar bl.a för jag är rädd att det kanske blir för svårt för mig... :s

Svar: Hej Niaz! Jag svarar på detta i ett vanligt blogginlägg inom kort! :) Om du fortfarande vill prata med mig om engelska studier så hör av dig! :)
Mikaéla Svensson

2014-02-10 / 17:14:19

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback