highschooldream.blogg.se

Jackson High School

Skolan som jag ska gå på här i USA heter Jackson High School och är beläget runt 2miles (3-3,5km) ifrån där jag bor. Den har cirka 2000elever, dess maskot är en isbjörn och skolans färger är lila och guld. Jag var där och träffade med studievägledare samt gick runt lite en dags förre veckan, och skolan är ENORM. En av korridorerna där är ungefär lika stor som hela ProCivitas (gymnasiet jag går på i Sverige) och byggnaden har tre våningar. Jag kommer med säkerhet gå vilse de första dagarna! Turligt nog har man samma schema varje dag här så jag tror att jag kommer lära mig rätt snart hur jag ska hitta till mina klasser. 
 
Något som jag inte trodde fanns här, men som liknar det svenska skolsystemet väldigt mycket är att Jackson High har två olika program som man kan läsa efter. Ett av dem kallas JSA (Jackson School for the Arts). Går man det programmet läser man (förutom den vanliga kurserna som matte och engelska) dans, bild, foto och teater. Engelska- och historiakurserna är dessutom inriktade på kultur, konst och klassisk litteratur. Det andra programmet kallas JAGS (Jackson Academy for Global Studies) vilket innebär att man läser mer om omvärlden samt extra språk. Eftersom jag bara kommer vara här i ett år kommer jag inte direkt gå något av programmet, men jag kommer eventuellt vara en del av JSA om det går att fixa så att jag har två dansklasser/dag istället för en. I'm not sure about that yet. 
 
Jag var på skolan en dags förra veckan och pratade med min studeivägledare om klasser, dress code osv och jag har valt vilka kurser jag ska läsa. Mitt schema är dock inte helt klart än så jag väntar med att skriva något om det tills jag vet exakt hur det blir! Oavsett är jag nöjd hittills och jag tror verkligen att det här kommer bli bra! Jag var även på skolan i tisdags på "picknick" träffade en del JSA-elever och skolans danslärare och alla var supertrevliga! 
 
Jag kommer börja skolan den 20 augusti och även om jag är nervös tror jag att det kommer bli bra! Jag ska bara försöka att inte gå vilse alternativt bli nertrampad i korridorerna (alla 2000 elever har samma lektionstider, så ALLA har rast samtidigt) så blir det nog bra! Hehe
 

url.jpg

Källa

url.png

Källa

 




Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback