highschooldream.blogg.se

Är det svårt att plugga på engelska?


Jag fick följande fråga för ett tag sedan, och tänkte nu försöka svara på den: 
 
"Tycker du att ämnena har blivit svårare nu när du pluggar på engelska jämfört med innan när du pluggade på svenska? Jag går i nian nu och funderar på att läsa IB i höst men jag tvekar bl.a för jag är rädd att det kanske blir för svårt för mig... :s"
 

Detta är en ganska svår fråga att svara på, men jag ska göra mitt bästa! Helt ärligt tycker jag att skolan är lättare här än hemma, eller det är iallafall lättare att få höga betyg eftersom kraven på eleverna är lägre rent generellt. Alltså tycker jag inte att ämnena är svårare att klara av än vad de är i Sverige, snarare tvärt om! Hur som helst, beror det inte på språket utan på skillnaderna vad gäller betygskriterier. Vad gäller studier på engelska så kan jag säga att jag personligen blev van vid att läsa/skriva/tänka på engelska väldigt fort! Om man hela tiden är omgiven av engelska och allt skolmaterial är på engelska vänjer man sig fort och för mig tog det inte mer än någon vecka i skolan innan det vart ungefär lika naturligt att plugga på engelska som på svenska. Jag oroade mig lite innan jag åkte hit för att studierna skulle bli svårare pågrund av språket eftersom jag personligen aldrig har ansett mig särskilt bra på engelska. Jag har dessutom haft en del problem med att läsa relativt komplicerade/vetenskapliga texter på engelska tidigare, men jag kom som sagt in i det väldigt fort; mycket fortare än vad jag trodde! Något som skiljer sig mellan att plugga IB och att faktiskt åka utomlands och plugga är ju dock att IB-eleverna i Sverige endast har engelska omkring sig i skolan, till skillnad från mig och andra utbytesstudenter som har det omkring sig överallt dygnet runt. Jag har ingen erfarenhet av IB-programmet så jag kan inte direkt uttala mig om hur fort man vänjer sig vid att plugga på engelska men min gissning är att man, precis som utomlands, blir van ganska fort. Kanske inte lika fort som man blir om man bor i ett engelskatalande land, men jag skulle gissa att det blir relativt naturligt att plugga på engelska, även om man bor i Sverige, efter ett par-tre veckor då alla ämnen (utom svenska) på IB-programmet är på engelska. 
 
Jag tycker inte du ska vara rädd för att plugga på ett annat språk utan se det istället som en möjlighet att grymt duktig på engelska! Jag vet att det kan verka utmanande men det kommer som sagt förmodligen bli väldigt naturligt allt eftersom! Nu vet jag inte hur duktig du är på engelska, men som jag ser det tror jag inte att du ens skulle tänka över IB-programmet om du inte innerst inne trodde att du skulle klara av det! Ge det lite tid i början och försök omge dig med så mycket engelska som möjligt (tex läs engelska böcker, stäng av svensk text på tvn osv) så är jag säker på att du kommer in i det väldigt fort! Dessutom vill jag även säga att om du låter rädsla för att misslyckas hindra dig från att göra något, så kommer du heller aldrig lyckas med något stort! Man måste våga satsa för att vinna! 
 
Hoppas detta hjälpte dig lite och besvarade din fråga! Om ni läsare har fler frågor till mig angående i stort sett vad som helst så bara skriv dem i en kommentar! Jag lovar att svara! 
 
(PS. Jag vill bara tillägga att jag inte har någon direkt erfarenhet av IB och att det jag har skrivit här är endast mina tankar på hur det skulle vara att plugga enligt IB-programmet. Vad jag har hört skiljer sig studieupplägget på IB mycket från vanliga gymnasieprogram vilket såklart kan påverka hur svårt det är att "klara av". Jag menar härmed inte att IB är varken lättare eller svårare än något annat gymnasieprogram; det enda jag kan uttala mig om är huruvida det är svårare att plugga på engelska än på svenska.)



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback