highschooldream.blogg.se

My schedule

FST (Functions, Statistics and Trigonometry)- En av mina två math classes vilken innehåller ungefär det som man läser i matte 3b/c i Sverige plus lite till. Som kursnamnet säger fokuserar den mest på funktioner, statistik och trigonometri (även om det i stort sett enda vi har gjort hittills är origamigrodor).
 
Algebra II - Min andra math class. Vanligtvis läser man denna kursen innan man läser FST, men eftersom jag har läst två gymnasiemattekurser innan jag kom hit fick jag ta både samtidigt om jag ville. Hittills har denna klassen varit väldigt lätt, men jag får se hur det blir framöver. Är den för lätt kanske jag byter till någon annan kurs (antingen en svårare matteklass eller anatomi och fysiologi).  
 
JAGS Accelerated English (Sophomore level) - En Engelskakurs med global inriktning som jag tar tillsammans med sophomores från JAGS(läs mer om JAGS här). Jag är junior här vilket egentligen är en årskurs högre än sophomore, men då jag inte har engelska som modersmål och kursen dessutom är accelerated (lite svårare än de "normala" engelskakurserna för sophomores) så passar den prima! Kursen innehåller bland annat förberedelser för SAT/ACT samt mycket litteraturkunskap. 
 
Dance - Jag vet ännu inte vilken level jag kommer vara placerad i, men det blir antingen Dance III eller Dance advanced. Blir det Dance III kommer jag dansa balett, jazz, stepp och modern och hamnar jag i advanced blir det även contemporary. Lärarna verkar jättebra och det är kul att faktiskt kunna ha dans schemalagt i skolan. 
 
U.S. History - En historiekurs som täcker USA's historia. Väldigt intressant och rolig hittills (faktiskt, jag menar det) och läraren är jättebra!  Även denna kursen läser jag tillsammans med Sophomores eftersom man här vanligtvis läser U.S. History andra året på High School men det gör inte så mycket. Man/jag märker ingen direkt skillnad. 
 
Lunch - Jag har bara en halv period lunch eftersom AP Biology varar en och en halv period, men det är lagom för att precis hinna äta. Jag äter tillsammans med de andra i AP Bio. Jag har hittills endast haft med mig mat och alltså itne provat att köpa mat, men det händer nog inom kort, hehe.
 
AP Biology* - En biologikurs med slutprov som ger college cred om man klarar det. Det här är en av mina "svåra" kurser, men hittills har jag inte märkt någon större skillnad från biologikursen jag läste förra läsåret. Det blir nog mer utmanande med tiden och oavsett lär jag gilla den här kursen eftersom jag dels är intresserad av biologi och dels läser den tillsammans med roliga människor. 
 
AP French* - En franskaklass vilken precis som AP Bio har slutprov som kan ge college cred. Inte heller den är särskilt svår hittills, men jag tror ändå att det blir en hel del glosor och grammatik att träna in innan slutprovet. Bra lärare och roliga människor, till och med en som under förra läsåret spenderade ett utbytesår i Belgien. 
 
Under veckan som har gått har vi inte riktigt kommit igång med lektionerna på riktigt eftersom det har varit mycket regler som skulle gås igenom, massa information om kursinnehåll, presentation av lärare osv. Oavsett känns det bra hittills och ag tror att jag kommer trivas jättebra, både med lärare och de som jag tar klasserna tillsammans med. Många jag pratar med blir dock förvånade över att jag har vat att ta de kurserna jag har gjort eftersom de flesta anses relativt avancerade och imtt år här "ändå inte räknas". Saken är den att jag valde kurser med innehåll som jag är intresserad av då jag inte ser någon anledning att läsa sådant jag tycker är tråkigt, och då blev det som det blev. Det var verkligen inte lätt att välja heller, eftersom kursutbudet är enormt. Jag har gärna läst 2-3 kurser till, men schemat ger bara 7 lektioner/dag. 
 
*AP= advanced placement, kurser på collegenivå. 
Läroböckerna här är aningens större än det hemma i Sverige, men det gäller ju i stort sett allt så det är väl inte konstigt kanske... Haha. 
Avslutar med en bild på min homework for math. Den tog tre timmar att göra. 
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback